Debat

September 13 2017 - 01:43

App linkNu på Google Play

Vognmænd: Rendyrket hykleri

September 13 2017 - 01:43

Af Redaktionen |

Det er rendyrket hykleri, når SF´s Karsten Hønge udtrykker harme over, at danske vognmænd skal konkurrere mod firmaer, der fører sig frem via social dumping, når Karsten Hønge samtidigt vil støtte det skandaleramte PostNord med 2,3 milliarder kr. Det mener i hvert fald FDL ifølge foreningens nyhedsbrev. For ved at støtte PostNord med flere skattekroner, støtter man altså en statslig instans, som anvender billig udenlandsk arbejdskraft og dermed udøver social dumping. Det er også påfaldende, at Karsten Hønge jævnligt smykker sig med lånte fjer, for de forslag og spørgsmål, Karsten Hønge har fremsat, er alt sammen noget, som Kim Christiansen fra DF og Henning Hyllested fra EL i årevis har arbejdet med, lyder det fra FDL.

 

Det er også totalt omkostningsfrit at kræve, eller stille spørgsmål, når man på forhånd ved, der ikke er flertal for dette eller hint, så fri os dog for alle disse forsøg på score billige point, siger FDL´s formand, Christian Jensen. Det er rystende, at politikerne ikke selv kan se, hvor hyklerisk det er at fortsat at hælde skattekroner i PostNord, når man på forhånd ved, at en stor del af pengene vil gå til udenlandske transportører. Jeg har sagt før, og gentager gerne, at PostNord skal holde sig fra godstransport, for det magter man ikke. Dels har man ikke det nødvendige materiel, dels er det ikke en statslige opgave at udkonkurrere private vognmænd via social dumping.

Efter FDL´s opfattelse skal PostNord ikke have flere økonomiske håndsrækninger, og det er på tide, at politikerne trækker i arbejdstøjet og sætter PostNord´s ledelse stolen for døren, fortsætter Christian Jensen. Jeg synes også, der er al mulig grund til, at vi får en gennemgribende debat om anvendelsen af vikarbureauer. Og ikke mindst godkendelsen af disse bureauer. For når først et vikarbureau er godkendt i Trafikstyrelsen, er det mere end svært, for ikke at sige umuligt, at begrænse strømmen af udenlandske chauffører. Vi er nødt til at stå sammen inden for organisationerne for at kunne presse politikerne mest muligt. Ellers ender det i det rene anarki.

 

Det er vigtigt at understrege, at vi i FDL naturligvis intet har imod en løsning, hvor man bringer PostNord tilbage til det oprindelige formål med postomdeling, som da det i sin tid var Post Danmark. Hvis man kan fremlægge en skudsikker plan om, at PostNord skal koncentrere sig om det, PostNord ifølge forsyningsloven er forpligtet til, er det i orden med et økonomisk tilskud. Men det skal være øremærkede penge, som ikke skal bruges til at finansiere godstransport med billige udenlandske chauffører og andre fiflerier. Det skal kort og godt være en plan, hvor man dropper alt det, som ikke har med normal postomdeling at gøre, fastslår Christian Jensen.

Læst i alt:

1586 gange

Læses i øjeblikket af:

1

Til forsiden

Giv os din kommentar på ovenstående artikel:

Denne artikel er låst. Ønsker du adgang til låste artikler klik her for at købe et abonnement

 

Indtast dit brugernavn og adgangskode

Kundeservice

Danske Transport Medier APS
Christiansmindevej 12D
8660 Skanderborg
Tlf: +45 70 250 350
CVR: 19999181

Via mail

 

redaktionen@lastbilmagasinet.dk